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Maugham Summing Up

Maugham Summing Up

2015年2月16日 月曜日

オーディオブックで WSモームの The Summing Up を聴了。

一昨年 2013年の春夏に久しぶりにモームの代表的作品のいくつかを読み返した。 Of Human Bondage, The Moon and Sixpence, The Razor’s Edge, Painted Veil, Liza in Lambeth, などなど。

この冬は The Summing Up からスタートすることになった。モームの自伝的小説が Of Human Bondage だとすれば、The Summing Up は、自伝的エッセイ集といった感じ。演劇や小説を中心に文芸評論にもなっているし、宗教に関しても考察され、実践人生論哲学も語られる。

モームのこの The Summing Up は、作家の晩年に書かれたものだと思う。高校時代16歳の私は、モームが Of Human Bondage や The Summing Up の中で語るどことなくシニカルな斜に構えたような人生論に対してストレートには賛同しきれなかったものである。しかし、今こうして40年以上も歳月を隔てて読み返してみて、モームの深みがあって温かい率直な気持ちの表出をとてもありがたいものとして受け止めている。読み終えたとたんに、あるいは読んでいる途中ですでに、時期をみてもう一度読み返してみたいと思っている本。特に今回は、紙の本を持っていなくて、ダウンロードしたオーディオブックの音声だけで聴いたので、やや心許ない。よって、近日中に紙の本も手に入れて、折に触れて開いてみたいと思っている。

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Of Human Bondage で描かれた思想が、今回はエッセイの中でもう一度語られる。オーディオブックの Section 67(紙の本の Chapter 66) など。以下は、オーディオブックの最後の1時間半ばかり、第66章から77章ぐらいまでをキーボードに向かってリアルタイムでノートをとってみたものである。もとより、私のヒアリング能力とタイピング技能では片言の単語記録になってしまう。これはやむを得ない。備忘録的役割。

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Chapter 66

Expression of myself

Coherent

My instinct

My ignorance

実践哲学(行動指針のようなもの)

アナトール・フランスの「王様と人類歴史の逸話」(歴史の書物、大冊から一行へ要約)

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Chapter 69 (Section 70)

God: 宇宙の創造者 Creator of the universe

existence of God; presence of God

religion

mystics; mysticism

ecstacy of mystics

remains a great mystery

Brahman of Upanishad

agnostisism: God does not exist

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Chapter 70

Life after death, immortality

Incompleteness of life

Consciousness, migration of consciousness

spiritual fullfillment

philosophers

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Chapter 71

What I am here for?

Life has no meaning.

What difference?

egoism

self-assertion

end of human activity

self-realization (Goethe)

no-one-else’s self-realization

moralist, sacrifice

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Chapter 72

pattern of life

free will

determinism, determinist

rigid determination

cause and effect

physicists, Heisenberg, Einstein

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Chapter 73

life worth living

pessimism

imagination

no explanation for evil

I am not a pessimist.

I have been glad to live.

adapt myself

thought of suicide

of his own will

suffering of life

write for amusement of myself and amusement of my readers

look forward to old life without dismay

perfect life include old age

pleasure of youth

extinction of desire

old age has more time

the taste improves

without personal bias

free of lust

it has completed the pattern

Goethe limited himself more carefully

no need for future life

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Chapter 74

Spinoza

I dramatize them

measurable distance of death

future is so short

final and abosolute freedom

tolerable health

continual food for reflection

senselessness of life

certain design

pattern

perfect life will be perfectly realized

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Chapter 75

egoism of man

he escapes from human bondage

his journey

three values

truth

beauty

goodness (love)

wisdom of ages

make belief

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Chapter 76

beauty

beauty alone as meaning in life

final justification for misery, — in life

it is still beauty I still value

tired of passive contemplation

museum, now worthless

my own judgement

beauty, relative

absolute beauty, futile

esthetics, emotion of beauty

sexual instinct

body mind

attractive to man, physiological

remind us of —

novelty

esthtic emotion

time, creation of beauty

esthetic value

Keats

complicated one

picture, symphony

mystic rupture

great work of art

Meistersingen

liberation from human ties

mystics, union with God

pleasure

J. Bentham

mystics, rupture, works

create art, enjoy art

the value of art

full of inevitable evils

humility, tolerance, wisdom, magnanimity

art

beauty of nature

justification of human existance

art is living

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Chapter 77

goodness

love

pure and simple, sexual love

loving kindness (Maugham), heavenly love (Plato)

affection

comfort rather than exilarattion

burden

love is not always blind

unworthy of love

defect of love

it is like dancing

loving kindness

better part of goodness

virtue

homage

real goodness

my mother, her death

look from a distance

lacking reality

shadowy

God, immortality, mortality

extenuation

indifferent universe

affirmation of our independence

perfect without being tedious

right action, in meaningless life

Plato

turmoil of practical affairs

right action?

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単語の意味など、補注:

Chapter 69

Brahman of Upanishad: http://en.wikipedia.org/wiki/Upanishads など参照。

Chapter 71

self-assertion http://www.thefreedictionary.com/self-assertion
Noun 1. self-assertion – the act of putting forth your own opinions in a boastful or inconsiderate manner that implies you feel superior to others
2. self-assertion – the act of asserting yourself in an aggressive manner

assert 自信をもって物事を断言する 強く主張する

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Chapter 76

beauty alone as meaning in life: HH補注: モームは、その前半生においては強い唯美主義者。Of Human Bondage のパリ時代、月と6ペンスの主人公の画家の生き方などに明確に描かれている。

Jeremy Bentham http://ja.wikipedia.org/wiki/ジェレミ・ベンサムなど参照。人物: 功利主義の立場から自然法を批判的に論じた。法典化を推奨し、後世の国際法学に影響を与えた。英単語のcodify(法典化する)もinternational(国際的な)も彼の造語である。他にも、maximizeやminimizeなどの多数の造語は、既存の用語による先入観をできるだけ排除して新たな方法論を記述するための努力の結晶といえる。 彼の名前は、日本では「ベンサム」と表記発音され英語圏でも[ˡbenθəm]と発音されるのが一般的だが、語源から言えば古英語のbeonet(コヌカグサ)とham(村落)に由来するため、tとhをつなげて読まずに[ˡbentəm]と発音する方が本来は正しいとされている。日本でも特に法律学者は伝統的にベンタムと表記することが多いようである。これには強力な異論もある。本項では一般的なベンサムという読みを採用する。以上は、http://ja.wikipedia.org/wiki/ジェレミ・ベンサムから引用。

Keats 私の聞き間違いでなければ詩人のキーツのことだと思う。John Keats (/ˈkiːts/; 31 October 1795 – 23 February 1821) was an English Romantic poet. He was one of the main figures of the second generation of Romantic poets along with Lord Byron and Percy Bysshe Shelley despite his work having been in publication for only four years before his death. 以上は、http://en.wikipedia.org/wiki/John_Keats から引用。

magnanimity n 度量の大きいこと 寛大さ ウィキペディアによると以下の通り http://en.wikipedia.org/wiki/Magnanimity :

Magnanimity (derived from the Latin roots magna great, and animus, mind, literally means greatly generous) is the virtue of being great of mind and heart. It encompasses, usually, a refusal to be petty, a willingness to face danger, and actions for noble purposes. Its antithesis is pusillanimity. Magnanimity is a latinization of the Greek word megalopsuchia which means greatness of soul and was identified by Aristotle as “the crowning virtue”. Although the word magnanimity has a traditional connection to Aristotelian philosophy, it also has its own tradition in English which now causes some confusion.

Noah Webster of the American Language defines Magnanimity as such: MAGNANIMITY, n. [L. magnanimitas; magnus, great, and animus, mind.] Greatness of mind; that elevation or dignity of soul, which encounters danger and trouble with tranquility and firmness, which raises the possessor above revenge, and makes him delight in acts of benevolence, which makes him disdain injustice and meanness, and prompts him to sacrifice personal ease, interest and safety for the accomplishment of useful and noble objects.

Chapter 77

extenuate vt 情状酌量して軽減する extenuation n 情状酌量

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